2008-09-26

Attans vad min son ska vara frisk och sund, hehehe

Läste just om att smuts är bra för barn på Aftonbladet/Wendela.
Iofs är det väl inte någon världssensation för mig, jag har vetat att det är så rätt länge, det säger sig ganska mycket själv att om man inte utsätts för lite angrepp av bakterier, så kan inte kroppen fixa ett bra immunförsvar, och då BLIR man sjukare när man väl drabbas.
Så det bästa är nog att inte få en panikattack över att det inte blivit dammsuget varenda dag, eller att ungen sätter sig och käkar lite grus ute *jo det lär finnas miljarders miljarder skadliga bakterier där, men det är nyttigare än att aldrig exponeras för smuts*.
Man behöver inte gå till överdrift och bo i en sanitär olägenhet bara för att man ska "härda barnen", men man behöver inte heller ha städdille ju!

Själv kör jag som jag redan påpekat, med Fly Lady metoden samt något slags städ-schema.
Vi har både katt och hund, vilket innebär att det måste dammsugas för att det inte ska virvla tussar av hår runt fötterna när vi går, men vi ligger knappast och knäskurar varannan dag..
Snarare kör jag en "swish and swipe" (torkar av handfat, toastol och spegel samt dörrlisten och rensar lådan)på två minuter ca när jag är på toa,*nä inte varje gång men varje DAG!* sen dammsuger o torkar jag den ihop med hallen på "halldagen".
Varje dag har vi lite sysslor jag och sambon, och då blir det lättare att göra lite och ofta istället för att avsätta en hel dag för en storröjning. Sen har vi iofs en städdag också, men det är mer för att vi ska kunna säga att ok, den här veckan var busy busy, så vi har slarvat, men nu tar vi en omgång då.
Skönt att få bekräftat att man inte gör helt fel som inte nojjar över lite småskräp här eller där iallafall!!!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej,

Alltid bra att få höra att man tänker rätt :)

Ha en fin kväll!/Madonnan