2008-09-27

Monty Roberts..

Det finns hästmänniskor, och det finns hästmänniskor. Folk som är duktiga med hästar rent generellt, efter många års träning är den vanliga typen, såna som jag själv, iallafall är det så folk säger om mig, efter att jag har ridit i 24 år.. Och det är klart att en viss erfarenhet får man ju med åren, det kan man knappast komma ifrån.
Men det finns många, många som har erfarenheter och kunskaper som jag bara kan drömma om, även om jag inspirerats och faktiskt till viss del använt mig av tekniker som utvecklats av sådana människor.
En av de mer kända heter Monty Roberts, och hur duktig han är, ja det kan du se om du klickar på play här nedan, själv tycker jag det är lika coolt att se detta varje gång. Hästen som visas i filmen är en vildhäst som har fått på sig grimma för första gången samma morgon som det spelades in. Den har aldrig träffat personen som hanterar den.



Vad tror ni, är det fejk på något vis, eller går det så lätt? Jag vet av erfarenhet att det mesta som görs i filmen funkat på Hera iallafall. Bushästen ni vet..

Kanske inte fullt så busig på just den här bilden, men iallafall..

Inga kommentarer: