2008-10-03

Att bo med en militär..

Okej, så jag är inte världsbäst på att ta tag i att städa, för jag är så anti hela grejen med att det känns som det inte är något slut på det.. Finns det ett slut, så var vänlig tala om när och hur man kommer dit, så ska jag stressa dit genast!!

Min käre sambo är inte heller så inne på att städa, annat än om man säger till honom, att NU SKA vi städa. Då gör han det utan att klaga (Guldstjärna för det!)
Igår kväll gjorde vi ett röj för att jag inte ville ta hela skiten själv när han nu åker på övning i flera dagar.

Jag är inte så mycket för att stå och kommendera folk att göra si eller så, såvida det inte handlar om ridelever, eftersom jag gjort det när jag jobbade som ridinstruktör förr.. Men då var det JOBB.
Att stå och instruera sin sambo att bädda rent i sängarna eller plocka ihop all smutstvätt, diska och torka spis och bänkar, rista mattorna och dammsuga samt torka golv eller bara vattna blommorna, det är inte riktigt min grej.
Jag kan nog vara bitchig utan att jag ska stå och leka överbefälhavare också..*ler*
Iallafall tycker JAG det.
Men det tycker tydligen inte min sambo. För han har sagt att om jag vill att han ska göra saker, då ska jag tala om vad han ska göra, och så gör han det. För han är van att ta order, och "har utfört klart mer korkade och värre genomtänkta order än vad du skulle ge mig i uppgift att städa i ordning här hemma", som han sa.

Jag antar att jag får skylla mig själv som inte till fullo har utnyttjat detta faktum förrän igår kväll, men då å andra sidan, så gjorde jag det ordentligt. Kändes det som iallafall, hehe.
För idag så är vårt hem renstädat, mer eller mindre överallt.

Självklart, det finns saker att göra, typ putsa fönstren, göra rent i ugnen, damma, torka lister och skåp, stryka kläder, ta ner den tvätt som jag hängde igår som inte hann torka förrän nu, och fixa kattlådan (evighetsjobb) samt sortera Lucas leksaker i lådorna på hans rum. Med mera.
Men det är överkomligt, och jag gör det mycket hellre nu än jag gjorde det igår på dagen, för DÅ hade inte min städtant med snopp kört sitt race än

Det kanske låter lite brutalt, men det kändes som att min sambo som i vanliga fall mest sitter och spelar sina online spel, blev min personliga städtant.
Han frågade nämligen hela tiden vad mer han skulle göra.. ;o)
Så det blev en genomkörare med dammsugning o torkade golv, ristade mattor, nya sängkläder, diskat och torkat, återvinning och undanplockning, sortering av saker och saker som bars ner till förrådet. Och det var sååå skööööönt!
Nu känner jag för att fortsätta på den linjen lite mer än jag gjorde igår, så förhoppningsvis kan det få vara såhär fint även efter övning och allt. Jag hoppas det, verkligen.
Nu ska jag hänga lite tvätt innan det är dagisdags för Lucas.
Nu när jag ändå är uppe på en "normal" tid, hehe.

Inga kommentarer: