2008-09-30

Min lilla vegetarian

Skulle vara lite smart och göra av med diverse rester och samtidigt köra på hälsosam mat idag, så jag tänkte att vi gör en pastasallad. Rätt så lätt, gott och så blir det massor så sambon får matlåda om han vill, samtidigt som jag o sonen kan äta det till lunch vi med. Minst två dagars matavklarad på en halvtimme. Me like!
För jag avskyr att laga mat, och för övrigt är jag inte så värst stort fan av hushållsarbete i allmänna termer heller, det är så bedrövligt trist, men å andra sidan är det grymt skönt att kunna säga att man gjort det eller det här hemma. Igår t ex fick wc:n en total makeover.
Men för att återgå till våran pastasallad..
Vi har i princip alltid grejor hemma till sallad, om andan faller på, men också för att min käre son är mer eller mindre galen i grönsaker!
Redan som ettåring satt han hellre med majs, gurka, bönor eller tomat än vanligt godis, och än idag kan han tigga om att få en burk majs eller gurka och lite dippsås (fast lika ofta är det okej även utan dippen..).
Eller lite böngroddar på mackorna, precis som jag råkade testa någon gång och gillade, ihop med färskost.
Jag stod i köket och skar upp salladen, sköljde och la i två bunkar, så satte jag igång med paprikan, och då sa det bara vips så kom killen som ett skott.
"Mamma, jag vill smaaaakaaa, snälla mamma.."
"Jaja, här får du" sa jag och gav honom ett par små bitar.
SLURP så var det slut, och han norpade med sig ännu en bit innan han gick och lekte med Zita lite. I ungefär 30 sekunder, innan han kom på att det fanns gurka och champinjoner, tomater och majs, samt röda kidneybönor.
Han älskar alltihop, och jag fick ge honom majsburken och bönburken innan han gav sig, för han skulle "slicka ur" dvs äta upp minsta mikrob av innehållet.
Nu står alltihop på balkongen på svalning, eftersom det fanns en del som var varmt, och jag vaktar dörren som en hök, för min lilla vegetarian har redan försökt att hämta sig flera smakprover ett antal gånger.
Man ska väl inte klaga på att barn äter grönsaker och frukt, snarare tvärtom, men lagom är väl ändå bäst?!
Ops, nu är det dags igen..

Inga kommentarer: