2008-10-01

Den Perfekta Presenten..

Sovdags är inte den vanliga tiden omkring elva för mig. Det kan vara vid fem på eftermiddagen, för DÅ är jag alltid totalt slutkörd. Men det kan ju bero på att jag inte somnat förrän fyra, fem på morgonen.
Kanske skulle den där sömnterapin som de skriver om i Aftonbladets artikel, vara något för mig, som har så svårt att sova?! OCH att hålla mig vaken på normala tider..
Eftersom jag inte dricker kaffe kan inte ens det hålla mig alert.. tyvärr. Cola möjligen, men kaffe/te´.. bläääääääääääää! Nej tack. *Bild lånad av Myyz.*

Jag ligger och gör det "klassiska" felet, nämligen stressar upp mig för att jag vet att jag MÅSTE somna snart, annars kommer jag inte att orka nästkommande dag.
För att vara ärlig, så vet jag inte när jag sist kände mig helt utvilad, det var många år sedan.

I och för sig så hör det väl mer eller mindre till att man är trött så gott som jämt om man som jag, har barn. De har en annan dygnsrytm än en vuxen, med sina relativt tidiga kvällar, som i sin tur medför äckligt tidiga morgnar.
Nu har jag väldigt mycket tur med min son, eftersom att jag är lite bortskämd med att min son sover "länge", för normalt sett vaknar han inte före 08.00, och sällan före 09.00. Det känns tidigt för mig att han vaknar vid 08-tiden, även om det är rena himmelriket för vissa mammor, i synnerhet för dem som har flera barn som alla vaknar på olika tider och hela dygnet..

Med barn som vaknar för jämnan kan man bli rätt utslagen. Bild från tucoo.com


Men jag, som har ett stort sömnbehov, behöver MINST 10-12 timmar för att vara någorlunda pigg.. jag tycker att 08.00 är tidigt och vill helst inte att sonen vaknar så tidigt eftersom han OCKSÅ är lite av en kvällsmänniska, som har lite svårt att somna, om än att det inte är så att han sitter uppe till ett eller två, som jag gör för att jag inte kan sova. Han blir så himla sur och grinig när han vaknar tidigt ju.. För att inte tala om hur sur JAG blir för att behöva vara vaken när jag är så trött! Ond, tråkig cirkel!

Jag skulle inte önska så mycket annat än en vecka för mig själv med full service, faktiskt. En vecka att sätta tillbaka lite missade sömntimmar, en vecka att få vara själv och slippa tänka på andra, vare sig människor eller djur, eller uppgifter som ska göras.
Det skulle vara min dröm, tro det eller ej!
Såhär skulle jag vilja ha det! Bild från Tucoo.com
Pengar och rikedom, ära och berömmelse i all ära, men ska du ge mig något så ska du ge mig en veckas frihet, DET kommer jag vara evigt tacksam för!! *ler*
Lägg sen på det lite regelbunden massage och beröringsterapi för att få mig avslappnad och för att jag ska känna någon form av stressreduktion, så har man den Perfekta Presenten till mig.
Fast det kanske är lättare med en sprillans ny massagemadrass att ha i sängen?
Det finns några på marknaden, och jag vet att när sambon masserar mig på ryggen då är det AVSEVÄRT enklare att somna.

Kunde jag sova ut skulle jag nog ha ungefär den här frisyren efteråt, och se lagom yrvaken ut istället för att se så sur ut som jag gissar att jag brukar.. Att vakna är en besvikelse för det känns inte som det gjort någon som helst skillnad! Grr. Bild från Tucoo.com

Har testat diverse sömnpreparat, både insomningsvarianter och sömnmedel, men de som funkar utan att ge mardrömmar (Stilnoct gav VIDRIGA drömmar) gör mig å andra sidan till en zombie med hjärtklappning bara jag reser mig upp från sängen om jag går upp innan det gått minst 18 timmar sedan jag tog preparatet.
Tänker då främst på Flunitrazepam och Theralen.. Det sistnämnda är inte att rekommendera för ensamstående föräldrar då man blir som det värsta fyllo när man tagit det och bara somnat någon timme innan man måste upp av något skäl.
Flunitrazepam vill jag helst inte heller befatta mig med då det är samma aktiva substans i dem som i Rohypnol.. eek!

Det finns säkerligen ett antal andra tabletter och droppar mm, men jag är mer inne på att försöka lära mig att slappna av, så det blir en naturlig sömn, och då kanske man en vacker (eller regnig) dag vaknar utsövd! Kan inte nog understryka hur skönt det vore!!!

Snälla tomten, kan inte jag få massage, inre frid och en stor sömnreserv i julklapp i år?

2 kommentarer:

Kia Mundebo sa...

Ja, att lära sig stresshantering och att slappna av gör under för sömnen. Hade själv ordentliga sömnproblem förut, innan och ganska långt efter jag gick i väggen. Lärde mig den hårda vägen att avspänningsträning är oerhört viktigt för både sömn och det allmänna välbefinnandet.
Själv vaknar jag numera oftast några minuter innan väckarklockan ringer, pigg, frisk och glad.
Bra livshantering och avspänningsträning gör enorm skillnad - fortsätt jobba på det och den goda sömnen är snart din!
MåGodis
Kia

Unknown sa...

Kul att du tycker att sömnprogrammet verkar intressant! Hör gärna av dig till oss på info@somnprogrammet.se om du vill veta mera. Hälsningar, Teamet på Sömnprogrammet