2008-10-01

Släng pengarna på viktigare saker, snälla..

Jag blir liiiite trött på detta genusifierande som pågår just nu.
Ursäkta, VEM FAN BRYR SIG om det är en HERR eller FRU Gårman på övergångsstället? Huvudsakligen skulle det ju faktiskt vara ett ÖVERGÅNGSSTÄLLE på skylten, sen om det så är en elefant som illustrerar att man går, det är väl inte fullt så relevant, eller är det det?

Jag menar, jag själv och hela min generation, och många fler ändå, har klarat att gå på övergångsställen alldeles utmärkt med HERR Gårman.
Varför ska man nu börja slänga pengar på att skylta om övergångsställen helt plöstligt, finns det inte bättre insatser som pengarna kan gå till?
Jag är ganska övertygad om att det skulle vara bättre att ge dessa pengar till t ex socialtjänst, skola, vård eller barnomsorg, så det kanske blev bättre på de fronterna än vad det är.

Visst, så i sådana sammanhang så är det en piss i havet, de summor som behövs för att rädda dessa sjunkande skepp är oftast många gånger större än vad skyltuppdateringarna kommer att kosta, men om vi ska tänka rent principiellt..

Det är ju såvitt jag förstår FRIVILLIGT för varje enskild kommun att sätta upp Fru Gårman så man kan ju bara hoppas att de med risigast ekonomi faktiskt avstår från detta.

Nu råkar jag själv bo i en hyfsat rik kommun, men jag kommer ifrån en kommun som ständigt kämpat med underskott, vilket man märkte på t ex barnomsorgen.
I Katrineholm fick arbetslösas barn spendera 15 timmar/vecka på dagis, och man fick inte fika på utflykter om man inte packade med det själv, liksom blöjor var något man som förälder fick ta med sig.
I Västerås så är barnomsorgstiden 25 timmar/vecka för arbetslösas barn, och man behöver inte bekymra sig om blöjor eller fika, för det bjuder dagiset på.
Redan där märks en väsentlig skillnad.
Och det skulle INTE förvåna mig om Katrineholm sätter upp en massa nya skyltar. Det vore så typiskt dem, hade jag fått bestämma hade den kommunen inte fått upp en enda ny skylt, utan där hade jag satt insatserna på kommunens olika förvaltningar istället, för att förhoppningsvis förbättra läget på något vis för kommunens invånare.
Den som lever får se, det står i valet och kvalet mellan Herr och Fru Gårman.


Personligen går oavsett om det är en han eller en hon på skylten. Gör inte de flesta det?

Inga kommentarer: